tirsdag den 6. januar 2015

Når kun uld er godt nok

Har du prøvet at fryse? Det har du sikkert. Det tror jeg de fleste af os har prøvet, og vi kan sikkert hurtigt blive enige om, at det ikke er det aller fedeste, vel? :)

Uld er nærmest umulig at komme udenom når det gælder isolering og basis-lag! Vi har gjort brug af uld i hundredevis af år pga. dens fantastiske egenskaber. Egenskaber som "kunstige" materialer ikke kan måle sig med. Uld kan eksempelvis stadig isolere og varme selvom det er vådt, og renser faktisk sig selv mens du bruger det, naturligvis til en vis grad. Denne proces kaldes forsæbningsprocessen og sker kort fortalt ved at kaliumsalten i dit sved blandes med fugt og bliver til lud. Lud blandet med lanolinen i ulden, bliver til sæbe. Smart :) Endvidere lugter ulden normalt ikke efter brug, hvilket gør den meget attraktiv som sportsundertøj eller til friluftslivet, hvor man ofte ikke lige har mulighed for det daglige bad og skal have det samme tøj på flere dage i træk. Der findes andre alternativer til uld, men personligt synes jeg ikke de leverer den samme performance som ulden gør, langt fra.

Der findes mange producenter af uldtøj, mange har sikkert hørt om Icebreaker, Smartwool, Odlo og Woolpower som må regnes for at være de største mærker indenfor uld beklædning.

Dansk når det er bedst!
Jeg har flere gange stødt ind i navnet Dilling Underwear, en dansk familie ejet virksomhed med lange traditioner inden for fremstilling af økologisk undertøj, og her i blandt også i merino uld. Jeg kontaktede firmaet og de sendte mig hurtigt lidt forskelligt; et sæt lange underbukser, en langærmet overdel med halvf-zip og en t-shirt, alt sammen i sort. De fleste af deres merino produkter fåes i grå, sort, army grøn og sand, så noget til en hver smag.



Hvis jeg kort skal komme ind på priserne, så ligger de som udgangspunkt i ca. halv pris af hvad  andre producenter tager for tilsvarende produkter. Det kommer af flere ting, dels er det en dansk virksomhed, så der spares selvfølgelig en del i logistik, dernæst er det producenten selv der sælger direkte til forbrugeren, så man sparer forhandler ledet, hvor den største avance som oftest ligger.

Jeg har nu brugt undertøjet en del weekender i naturen og det er virkelig lækkert at have på. Den økologiske merino er behagelig mod huden, har ikke oplevet at det kradser på nogen måder, heller ikke selvom jeg har haft det varmt og svedt. Lugt er heller et problem, på trods af jeg har gået, stået, svedt og sovet i tøjet i flere dage.

Hvad angår størrelser, er de meget gængse, jeg bruger normalt str M i overdel og S i underdel, dette var også tilfældet her, tingene passer perfekt, ingenting der gnaver eller generer nogen steder. Der er gylp i underbukserne, det ser jeg som endnu en fordel, som jeg ikke har haft på noget at mit andet uld undertøj. Både den korte- og langærmet overdel er godt lang, så de ikke bliver trukket op ad underdelen når man er aktiv og kravler/klatre rundt i naturen.

Jeg kan på det kraftigste anbefale produkterne fra Dilling underwear, de lever absolut op til mine forventniger. Jeg kan personligt godt lide at støtte op om danske producenter, og hvis man oveni købet kan gøre det bæredygtigt, kan det i min optik ikke blive bedre :) Har du det på samme måske? Så kan du se mere på eller handle på www.dilling-underwear.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar